یزدفردا: رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به افزایش میانگین دما در بیشتر نقاط کشور نسبت به شرایط نرمال گفت: با افزایش قابل ملاحظه کمینه دما مواجه هستیم بنابراین از ابتدای صبح، روز را با دمای احساسی بالاتری آغاز می‌کنیم.

به گزارش یزدفردا: احد وظیفه افزود: اگرچه ممکن است گرما در برخی مناطق رکورد نزند، ولی غالبا با کمینه دمای بالاتر از نرمال مواجه هستیم. کمینه دما یعنی حداقل دما که ابتدای صبح رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: دمای میانگین از جمع دمای بیشینه - که عصر رخ می‌دهد - با دمای کمینه - که صبح حاکم می‌شود - و تقسیم حاصل آن بر دو به دست می‌آید. هر دو دما در سال جاری افزایش یافته که منجر بیشتر شدن دمای میانگین شده است، اما روند افزایش دمای کمینه بیش از روند افزایش دمای بیشینه بوده است بنابراین بی‌هنجاری قابل ملاحظه دمای کمینه باعث می‌شود از ابتدای صبح با دمای احساسی بالاتر از نرمال مواجه شویم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه در دمای احساسی هم دما موثر است و هم رطوبت، توضیح داد: بدن فراتر از یک میزان دما را نمی‌تواند تحمل کند و هرچه قدر دما و رطوبت همزمان بالاتر باشد، دمای احساسی افزایش می‌یابد.

وظیفه تصریح کرد: میانگین دمای هوای تهران به‌قدری زیاد نیست که کشنده باشد، ولی در برخی مناطق مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، برخی نقاط سیستان و بلوچستان میزان دما خیلی بالا و نزدیک به ۵۰ درجه سلسیوس است. وقتی هوا شرجی باشد، افزایش دما موجب ایجاد دمای احساسی بالا می‌شود که ممکن است موجب از حال رفتگی شود بنابراین لازم است احتیاط لازم به عمل آید.

وی با اشاره به افزایش دما در بیشتر نقاط کشور توصیه کرد: افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان و سالمندان برای اجتناب از شوک گرمازدگی در اوج گرمای روز در خانه بمانند و از تردد از فضای باز خودداری کنند. کارگرانی که در فضای باز کار می‌کنند نیز در ساعات گرم روز مایعات خنک کافی بنوشند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی افزود: در شهر‌هایی مثل تهران هم تابش آفتاب زیاد داریم و هم هوا خشک است بنابراین در فضای باز از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده شود، چون تابش اشعه فرابنفش بالاست.

وظیفه در پایان با اشاره به مصرف زیاد سوخت‌های فسیلی مثل بنزین در کلانشهر‌هایی مثل تهران گفت: در این شرایط میزان تولید مواد آلی فرار به‌ویژه در پمپ بنزین‌ها بالاست. این مواد در دمای بالا با تابش آفتاب موجب تولید گاز ازن می‌شوند که جزو آلاینده‌ها و گاز‌های خطرناک برای دستگاه تنفسی است بنابراین افراد به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر در ساعات اوج گرما از تردد در فضای باز خودداری کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا